Udostępnij wpis

Lotnicze inspiracje w ciężarówkach Volvo

Volvo Trucks wprowadza nowe usprawnienia aerodynamiczne, bazując na sprawdzonych rozwiązaniach z przemysłu lotniczego. Delikatne zmiany w konstrukcji kabiny przynoszą wymierne korzyści – mniejszy opór powietrza, niższe zużycie paliwa i ograniczoną emisję CO₂.

Nagroda Green Truck Award 2025 dla Volvo FH Aero

Model Volvo FH Aero zdobył prestiżową nagrodę Green Truck Award 2025. Wyróżnienie to zawdzięcza nie tylko wydajnemu silnikowi, ale też nowej aerodynamicznej konstrukcji kabiny. Był to pierwszy rzeczywisty test najnowszych technologii Volvo w walce z oporem powietrza.

Skuteczne, choć subtelne zmiany

Nowe rozwiązania obejmują m.in. stabilizatory przepływu powietrza, wydłużone deflektory i zmodyfikowane owiewki podwozia. Choć zmiany są subtelne, pozwalają zredukować emisję CO₂ nawet o 2% w stosunku do obecnego poziomu – a łącznie nawet o 7% względem wcześniejszego modelu FH.

Nowa technologia dostępna w kilku modelach

Usprawnienia aerodynamiczne trafią do modeli Volvo FH, FH Aero i FM. Będą dostępne w różnych konfiguracjach – niezależnie od napędu: elektrycznego, gazowego czy wysokoprężnego.

Co mówi Volvo Trucks

„Cały czas poświęcony na symulacje i testy w tunelu aerodynamicznym przyniósł efekty – dzięki tym nowym zmianom w kabinie jeszcze bardziej rozwijamy ubiegłoroczne udoskonalenia w zakresie aerodynamiki, co przełoży się na realne korzyści dla naszych klientów” – mówi Jan Hjelmgren, Dyrektor Działu Zarządzania Produktem w Volvo Trucks.

Największa nowość – stabilizatory przepływu

Główną innowacją są stabilizatory powietrza umieszczone przy górnych narożnikach kabiny, tuż obok przedniej szyby. Dzięki skośnie ustawionym listwom sterują one precyzyjnie przepływem powietrza wokół kabiny.

Technologia z Formuły 1 i turbin wiatrowych

„Podeszliśmy do tematu nieszablonowo, wykorzystując technikę powszechnie stosowaną w lotnictwie, bolidach Formuły 1 czy turbinach wiatrowych. Górne narożniki kabiny mają kluczowe znaczenie dla aerodynamiki, a dzięki naszemu nowemu systemowi kamer CMS mogliśmy odkryć nowe możliwości w tym obszarze – stosując niewielkie listwy do mikrosterowania przepływem powietrza, osiągamy efekt w skali makro. Te doświadczenia otwierają nam również drogę do wprowadzania kolejnych aerodynamicznych rozwiązań w przyszłości” – mówi Anders Tenstam, Starszy Ekspert ds. Technologii i Aerodynamiki w Volvo Trucks.

Kompleksowe podejście do aerodynamiki

Stabilizatory poprawiają opływ powietrza z przodu, ale także zwiększają efektywność pozostałych elementów – deflektory wydłużone o 50 mm zmniejszają szczelinę między kabiną a naczepą, a nowe owiewki lepiej dopasowują się do błotników, poprawiając przepływ powietrza wokół podwozia.

Więcej dowiesz się na: volvotrucks.pl