Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Volvo Trucks wprowadza usługę Safety Zones, która umożliwia automatyczne ograniczanie prędkości ciężarówek w określonych lokalizacjach. Dzięki tej innowacji pojazd samodzielnie dostosowuje prędkość do obowiązującego limitu, co przekłada się na większe bezpieczeństwo i mniejszy stres kierowców.

Technologia geofencingu w służbie transportu
Dzięki funkcji geofencingu, firma transportowa może przypisać konkretne limity prędkości do wskazanych obszarów, takich jak bazy, porty czy szkoły. Gdy ciężarówka znajdzie się w takiej strefie, silnik ogranicza możliwość przyspieszania, a system automatycznie spowalnia pojazd, jeśli wjedzie on zbyt szybko.
„Dzięki tej usłudze firma transportowa może mieć pewność, że prędkość pojazdu będzie utrzymywana na niskim poziomie. Na przykład w porcie, centrum logistycznym lub w miejscach, gdzie porusza się wiele osób i pojazdów, takich jak zatłoczone centra miast i okolice szkół” – mówi Johan Rundberg, menedżer produktu w Volvo Trucks.
„Celem tej usługi jest uczynienie ruchu drogowego bezpieczniejszym i zmniejszenie stresu kierowcy. W Volvo nieustannie rozwijamy nasze systemy bezpieczeństwa, dążąc do realizacji naszej długoterminowej wizji: zerowej liczby wypadków z udziałem ciężarówek Volvo.”

Proste zarządzanie strefami
Fleet manager konfiguruje strefy na cyfrowej mapie w platformie Volvo Connect, ustalając limity i przypisując je do konkretnych pojazdów. Kierowca widzi na wyświetlaczu w kabinie, że znajduje się w strefie ograniczenia prędkości oraz zna jego maksymalną wartość.
Dostępność i modele
Usługa będzie dostępna od czerwca 2025 roku dla nowych pojazdów ciężarowych, a od września 2025 także dla modeli już eksploatowanych. Safety Zones działa w ciężarówkach Volvo FH, FM i FMX (Euro 6 oraz elektryczne), a także w nowym Volvo FM Low Entry — stworzonym z myślą o ruchu miejskim.

Safety Zones w praktyce
Usługa wymaga aktywnej funkcji pozycjonowania GPS w Volvo Connect. Pozwala na ustawienie do 300 stref z limitem prędkości od 20 km/h wzwyż. Gdy pojazd wjeżdża do strefy, jego prędkość automatycznie spada, a system uniemożliwia dalsze przyspieszanie.
Dla bezpieczeństwa kierowca może „przełamać” ograniczenie poprzez tzw. kick-down, ale system i tak rejestruje to zdarzenie. Wszystkie informacje o wjeździe, wyjeździe oraz przekroczeniu limitu są dostępne dla zarządzającego flotą.
Więcej dowiesz się na: volvotrucks.pl